DLA KOGO?
Na samym początku zastanów się dla jakiej grupy wiekowej chciałabyś/chciałbyś zorganizować klub filmowy!
Podpowiedzi:
- dzieci w wieku od 10 lat (istotne są możliwości percepcyjne i komunikacyjne dzieci, czytanie ze zrozumieniem instrukcji i poleceń w kartach pracy, rozumienie treści z prezentacji multimedialnej);
- młodzież, dorośli, seniorzy;
- rekomendowana ilość osób w grupie - 10-12 uczestników.
TUTORZY
Zastanów się, kto poprowadzi zajęcia!
- dobrym pomysłem jest zaangażowanie 2 prowadzących - osoby z wiedzą teoretyczną oraz praktyczną.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
Zanim przystąpicie do realizacji filmu, obejrzyjcie wspólnie filmy, omówcie krótkometrażówki, sprawdźcoe jakie środki wyrazu w nich zastosowano!
Polecamy:
- filmy krótkometrażowe (dostępne bezpłatnie w ramach darmowych zajęć - tzw. dozwolony użytek), z których można korzystać:
- www.ninateka.pl
- http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?kino=1 – Filmoteka portalu Film Polski
- https://www.youtube.com/channel/UCalRj86akc7Jr2wLUlOHnqw – kanał Studia Filmowego „Tor” w serwisie YouTube.
- dla prowadzących przydatne mogą być duże arkusze papieru, flipcharty, karty Dixit, pisaki, markery.
POTRZEBY TECHNICZNE:
Kluczowe dla sprawnego prowadzenia zajęć jest przygotowanie sali. Dlatego dobrze pamiętać o takich sprawach jak:
- dostęp do Internetu;
- stanowiska komputerowe wyposażone w program do montażu (dostępne są bezpłatne aplikacje);
- tablety, kamery lub aparaty fotograficzne z funkcją nagrywania.
ORGANIZACJA PRACY
Powodzenie przedsięwzięcia zależy od organizacji pracy. Dlatego dobrze zaplanuj zajęcia!
- zajęcia mogą się odbywać w ciągłych cyklach kilkudniowych (2-5 dni) albo co tydzień w wybrany dzień tygodnia;
- warto położyć większy nacisk na działania praktyczne podczas zajęć z młodszymi warsztatowiczami;
- rozpocznij zajęcia od projekcji filmu, który tematycznie będzie nawiązywał do dalszych działań;
- ustalcie wspólnie temat filmu - spiszcie na kartce wasze pomysły - zarys fabuły i kilka dialogów;
- daj dzieciom możliwość improwizacji podczas realizacji - ważny jest sam proces tworzenia;
- w czasie montażu i działań postrpodukcyjnych - postaraj się zaangażować dzieci przez rozmowę i pomoc przy wykonywaniu najprostszych zadań;
- obejrzyjcie wspólnie gotowe filmy, podyskutujcie o rezultach!
Warto rozważyć przy pracy ze starszymi grupami:
- poszerz zajęcia teoretyczne o zagadnienia związane z kompozycją obrazu, podstaw oświetlenia, narracją; tworzeniem scenariusza czy budowaniem dramaturgii;
- skup większą uwagę na montażu - zagadnieniach technicznych;
- podziel role na planie filmowym - odpowiedzialność za konkretne zadania jest wielką umiejętnością!